zondag 27 januari 2013

Pinterest

"Echt wat voor jou", zei mijn vriendin ergens medio vorig jaar. Maar aangezien ik eerst van alles bleek te moeten uitvinden op de digitale snelweg, dacht ik daar al gauw heel anders over. Totdat ze het in de kerstvakantie niet langer aan kon zien en ze zelf de boel voor mij installeerde.

Prikbord
En ze had helemaal gelijk: het is echt wat voor mij. Pinterest is een soort van digitaal prikbord. Op je 'pagina' maak je een aantal digitale borden, die je bijvoorbeeld 'Zelf doen', 'Fotografie', 'Koken', en meer van zulks noemt. Zo krijg je een ratjetoe van gezellige eigen verzamelboekjes. Om die te vullen ga je op de prikborden van andere pinners kijken en kopieer je naar je eigen borden waar je nog eens naar wilt kijken. Of waarvan je denkt het ooit zelf te zullen maken. En niet alleen via de borden van medepinners. Eigenlijk alles wat is vrijgegeven op het net kan je op zo'n prikbord kwijt.

Volgers
Alle gebruikers van Pinterest kunnen ook van jouw borden weer dingen overnemen. Daar krijg je dan via je mail telkens bericht van. En ook als iemand besluit om alles wat je doet te gaan volgen. Op dit moment volg ik 14 mensen, die zo'n beetje dezelfde interesses lijken te hebben als ik. En ik word door 24 mensen gevolgd in mijn pinactiviteiten.
Als je dat niet wilt, kan je alles wat je voor jezelf wilt houden op verborgen borden kwijt. Daar kan dan de gemiddelde internetgebruiker niet bij. Hackers uitgesloten. Maar zeg nou zelf: wie zou mij nou willen hacken??

Verzamelen
Sinds mijn Pinterestaccount ben ik al heel wat uurtjes zoet geweest met het verzamelen van allerlei beschrijvingen van ingewikkelde patronen en bakrecepten. Van uitspraken en mooie plaatjes. Af en toe kijk ik genietend naar mijn verzameling schatten die ik ooit ten uitvoer denk te brengen. Ik hobby wat af zo. Ik doe alleen letterlijk geen steek. Want hoe meer tijd ik in het bekijken, opzoeken en nalezen stop, hoe minder tijd er over blijft in het daadwerkelijke doen natuurlijk.

Vergeeld
Het lijkt een beetje op mijn oude vergeelde en verstofte prikbord in de keuken. Die van kurk met een houten randje. Waar ook losse, inmiddels vergeelde, receptjes op staan en waarop tekeningen geprikt zitten van mijn nichtje en neefjes. Af en toe kijk ik daar met een glimlach naar. Het ziet er niet uit, dat bord in mijn keuken. Alles zit schots en scheef en overelkaar heen geprikt. En tòch komt het er niet van om het bord te ontprikken en op te schonen. Zo zal dat ook wel met mijn digitale prikborden gaan vrees ik. Maar ondertussen is het verzamelen van al die prikplaatjes nog aardig verslavend kan ik je zeggen. En dit prikbord rangschikt alles keurig voor me. Èn het vergeelt niet ...

1 opmerking:

  1. Ik hoop dat je veel plezier beleeft aan je digitale prikbord. Persoonlijk gruw ik al van de gedachte om de frutsels van Jan en alleman onder ogen te krijgen, inclusief die van mezelf. Voor mij dus geen pinterest account. Maar je hebt wel gelijk ... vergelen zal het niet :-)

    BeantwoordenVerwijderen