zondag 17 februari 2013

Stoeptegels

Tijdens de laatste schrijftraining vertelde 'juf' dat je overal inspiratie vandaan kan halen. Als je maar om je heen kijkt. Zelf kan zij over elke stoeptegel iets schrijven als het moet. Althans, dat zegt ze. En ik geloof haar direct.

Inspiratie
En hoewel er genoeg in mijn leven gebeurt, blijft het lastig daar een onderwerp uit te pikken dat het vermelden waard is. Of een onderwerp dat ik wèl wil delen met de wijde wereld. Ik heb flink om mij heen gekeken, in de hoop daar schrijfinspiratie uit te halen. En vandaag zag ik het opeens: de stoeptegels rondom mijn huis.

Tegels
Die liggen namelijk niet alleen schots en scheefgezakt, maar zijn ook nog eens allemaal groen. Dat hoort niet zo. Ze horen grijs en witgegrind te zijn. Maar ze zijn groen. Dat is vandaag extra duidelijk te zien, omdat alle witte sneeuw er inmiddels vanaf is gesmolten. En schots en scheef horen ze ook niet te liggen. Maar dat gaan we in het voorjaar rechtzetten. Letterlijk.

Gladde kant
Vorig jaar (of was het alweer het jaar daarvoor?) is er een flinke geul achter ons huis gegraven, om een nieuwe leiding te leggen. De leiding doet het prima, maar sommige tegels getuigen nog steeds van het vlijtige werk dat is afgeleverd. Eerlijk gezegd heb ik ook nooit geweten dat een stoeptegel een ruwe en een gladde kant heeft. Maar nu weet ik dat wel, omdat er een paar met de gladde kant naar boven liggen. En dat gecombineerd met mosaanslag en sneeuw, zorgt er voor dat je dat héél duidelijk weet. Dus die tegels moeten er uit en omgedraaid worden. En er zullen ook wel een paar zakken zand onder verdwijnen, om de boel weer glad te krijgen. Bosgrond verzakt nu eenmaal, vooral als je er in hebt rondgegraven. Dan moet alles 'settelen' zeg maar.

Azijn
Wat betreft de mosaanslag hoorde ik mezelf vandaag tegen mijn schoonpapa zeggen, die met hetzelfde euvel kampt als ik, dat hij er gewoon de goedkoopste azijn overheen kan gooien. Niks duur schoonmaakmiddel tegen mosaanslag. Azijn voldoet prima. Althans, dat vertelde mijn oom mij, die voor de sneeuwbuien bij mij was en zonder er verder iets over te zeggen naar de groene tegels keek. Hij doet dat zelf altijd. Met succes. Ik heb zijn advies nog niet opgevolgd, maar wèl alvast doorgegeven. Want volgens mij brandt azijn niet alleen de mos van de tegels, maar ook alles wat daar tussendoor piept weg. En tussen mijn tegels komen nu net zo leuk groene toefjes met vergeet-mij-nietjes en sneeuwklokjes opzetten. En die wil ik daar wel houden. Dus zal ik zelf wèl aan de dure milieuvriendelijke middelen moeten geloven. Om het groen weg te halen waar ik het niet wil en te behouden waar ik het wel wil. En dat allemaal op dezelfde vierkante meters stoeptegel rondom mijn huis.

Juf had gelijk. En ik kan het ook !

3 opmerkingen:

  1. Heerlijk hoor, een wereld vol inspiratie!
    En duidelijk is: jij ziet het!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe is het mogelijk, inderdaad een boeiend verhaal over stoeptegels.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thanks :-) Bert en Irene :-) En nu volgende week goed mijn oren open houden als juf weer aan de slag gaat ...

    BeantwoordenVerwijderen