donderdag 13 maart 2014

Schwèng!

Gisteren hebben we eindelijk een nieuwe hapjespan aangeschaft. En dat was zo zoetjes aan hard nodig.

Mankementen
Het schroefje van de knop op het glazen deksel had ik allang lam gedraaid, waardoor het een hele acrobatische toer was om die deksel überhaupt nog te gebruiken. De pan wordt dan ook voornamelijk gebruikt met de deksel los er naast. En de pan zelf is zodanig versleten, dat niet alleen de beschermlaag er anders uitziet, maar ook barsten begint te vertonen. En dat kan natuurlijk niet. Gebruik je zo'n ding voor je gezondheid omdat je minder vet hoeft te gebruiken, zou je er anderszins aan onderdoor gaan.

Zo'n hapjespan is goed voor vanalles en nog wat. Eigenlijk heb ik nauwelijks een andere pan nodig. Ik slijt er dan ook één in de twee jaar letterlijk op. En dan houdt zo'n pan het nòg lang vol.

Keuzes
In hapjespanland is er veel veranderd in de afgelopen twee jaar. De één is nog verantwoorder dan de ander als je de reclames mag geloven. Ik ben overigens niet de enige die de hapjespan ontdekt heeft, want in de kookwinkels zijn ze er te kust en te keur. Naar een gewone pan moet je zoeken als naar een naald in een hooiberg. Maar al die keuze is ook niet alles. Gisteren kostte het nog al wat heen en weer geslenter tussen de schappen aan de ene kant en die aan de andere kant van de winkel. Allemaal hapjespannen. Veel prijsklasses ook. En twee in de aanbieding! En aangezien ik daar wel gevoelig voor ben, was het dubben gereduceerd tot twee. Uiteindelijk werd het de pan met de gratis glazen deksel. Achteraf vraag ik me af in vredesnaam waarom, want die deksel ligt er nu toch standaard naast in plaats van er op. Maar gistermiddag leek het een uitermate goed plan en een dikke winst. Ik bedoel, gratis een deksel van normaalgesproken 19,95 is toch een aardige meevaller.

Kassa
Aan de kassa werd me op het hart gedrukt dat de pan weliswaar met steel en al tot 180° de oven in kan, maar ab-so-luut niet in de vaatwasser mag. Nou scheelt het dat ik geen vaatwasser heb, dus ik kan hiermee niet makkelijk de fout in gaan. Maar eenmaal thuis bij het uitpakken blijkt de pan véél meer te kunnen dan op het fornuis en in de oven. Op het dikkartonnen omhulsel staat overigens niets over een oven. Wèl dat hij vaatwasmachine bestendig is... En verder is hij oersterk, zit er titaniumcoating op en ook nog eens 25 jaar!! garantie. Kijk, dàt noem ik nog eens een koopje. Gemiddeld slijt ik er één in de twee jaar, dus de komende twaalf pannen kan ik gratis komen inruilen.

Schwèng!
Mijn wederhelft ontdekte echter nòg een eigenschap van de pan. Met plaatje en al afgebeeld. Het plaatje bestaat uit een bivakmuts met kleine ronde oogjes. 'Inbrekerbestendig' staat er onder. Je verzínt het niet, maar het staat er echt! Een plaatje van een vaatwasser, een plaatje van een olifant, een plaatje van het getal 25 in Romeinse cijfers én een plaatje van een boef.

Geweldig zo'n multifunctionele hapjespan!

Ergo: laat al die extra sloten op de deur maar zitten. Als ze binnen willen komen, dan doen ze dat toch wel. Maar áls ze eenmaal binnen zijn ... Schwèng!!

3 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor nog een reden om een hapjespan in huis te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is de spirit! Kijk de volgende keer eens naar een ceramische hapjespan, gaat heel erg goed met de vaatwasser! Schwènged lichtvoetig en bakt ook goed!

    BeantwoordenVerwijderen