zondag 6 april 2014

Wronk

Hoewel ik van mezelf vind dat ik redelijk praktisch ben ingesteld, kan het natuurlijk altijd beter. Véél beter zelfs, weet ik sinds kort.

Hannesen
Toen mijn wederhelft me voor de zoveelste keer zag hannesen met het plastic folie, waarmee ik een restje eten af wilde dekken, zei hij bemoedigend:'' You are doink it wronk!' En bedankt. Hoe moet het dan wel? Ik bedoel, dat folie plakt altijd waar ik het niet wil. Ik sta regelmatig dat spul af te peuteren, waarna het evenzo vrolijk weer ergens anders aan vast kleeft, maar nimmer daar waar ik het hebben wil: over de kliek. 'Nou, kijk, zo.' En hij pakte de rol, stopte hem terug (!) in het kartonnen omhulsel dat voor doos moet doorgaan en drukte vervolgens twee ongeziene lipjes aan de zijkant naar binnen, opende de doos en ziedaar, de rol draaide warempel in het rond en gaf haar folie af, alsof het nooit iets anders van plan was geweest. 'Zie, you are doink it wronk.'

Uitleg
Nou, daar was hij me dan toch wel enige uitleg over verschuldigd. Hoezo weet hij dat wel en ik niet? Ik kan me toch niet voorstellen dat hij zo'n foliedoos uit en te na staat te bestuderen voor gebruik. Zelfs niet op een regenachtige middag. Maar daar kwam de aap uit de mouw. Hij had wat YouTube filmpjes zitten kijken en was gestuit op de CrazyRussianHacker. Nou suggereert dat heel wat anders dan dat het in werkelijkheid is. In werkelijkheid is het een Rus, die allerlei filmpjes op het internet heeft gezet van dagelijkse dingen die je allemaal 'wrónk' doet. Hij legt het in zijn beste Engels uit en het is behalve uitermate vermakelijk ook nog eens griezelig herkenbaar. En geloof mij: We are all doink it wronk. Totally!

Haarspelden
Natuurlijk zijn maar weinig mensen tevreden met hun eigen haardos. Als je krullen hebt wil je steil en omgekeerd. De kappers leven er wel bij. Ik wilde altijd lang krullend haar. Het liefst zo donker mogelijk. Nou is daar redelijk wat aan te doen bij kappers hoor, maar het is allemaal wat minder goed voor de duurzaamheid van de haren. Van mezelf heb ik steiler dan steil haar. Mijn moeder vlocht het vroeger altijd voor me in, dan was het nog wat. En dan goed strak met een elastiekje vastzetten, anders was al het vlechtwerk binnen de kortste keren voor noppes geweest. Ik bedoel: als ik een keertje los haar wilde en bovenin een schuifspeldje deed voor de leuk, dan lag dat speldje binnen no time op de grond. Maar nu weet ik het, want ik was doink it wronk! Een haarspeldje heeft een lange gladde kant en een kortere gekartelde. Natuurlijk steken we allemaal, althans 99% durf ik te wedden, de lange gladde kant tegen het hoofd en moet de korte gekartelde kant aan de buitenkant te zien zijn. Wronk! Het moet omgekeerd. Natuurlijk heb ik dat uitgeprobeerd. En verdraaid: na een kwartier zat het speldje nog steeds bovenop mijn hoofd.

Boterhammen, autoruiten en schoenveters
Mocht je willen weten hoe je een sandwich peanutbutter/jelly maakt, zonder dat de jam uit je dubbele boterham loopt, of hoe je een perfecte vorm voor een gebakken eitje op je boterham krijgt, dan moet je toch eens de YouTubes induiken. Hetzelfde geldt voor tijd- en ergernisbesparing als je de auto al hebt afgesloten en ontdekt dat het raam nog op een kiertje staat. Niks opnieuw instappen, auto starten, raam afsluiten, opnieuw uitstappen en afgrendelen. Gewoon de autosleutel gebruiken en het is gefixt. Gewoon al die tijd 'wronk' gedaan. Om nog maar te zwijgen over het strikken van je schoenveters. Dubbele knopen en struikelen zijn voortaan van de baan.

Het wachten is nu nog op het filmpje waarin hij laat zien hoe ik olie in de frituurpan ververs zonder mezelf en het aanrecht onder te knoeien. En natuurlijk het filmpje van de opruimkaboutertjes ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten