dinsdag 4 oktober 2011

ANWB

Dit jaar bestaat de Algemene Nederlandsche Wielrijders-Bond 65 jaar. Maar aan pensioen wordt nog niet gedacht. Sterker nog: ter ere van dit feit organiseren ze dit jaar van alles. En ze timmeren ook nog steeds aardig aan de weg. Zo willen ze in de nabije toekomst GPS inzetten, om de exacte locatie van een pechgeval nog sneller te bereiken. Om maar eens wat te noemen.

Hulp
Persoonlijk heb ik nog nooit met de ANWB van doen gehad, behalve dan met de Schotse variant, maar dat is een verhaal op zich. Tot nu toe hoor en lees ik alleen maar lof over de Nederlandse service. Maar ach, als je ergens met pech staat en je weet dat er hulp onderweg is, dan is dat al een geruststelling op zich lijkt mij. Dan wil je graag wachten op mannetjes die wèl weten hoe je de band moet verwisselen, of die snappen waarom er rode lampjes flikkeren. Zelf liet ik het nooit zo ver komen. Als er maar één rammeltje onbekend klinkt, of één lichtje te lang aan blijft, dan is mijn bestemming linea recta Garage met hoofdletter G. Ik moet zeggen dat ik al een poosje niet naar een Garage gereden ben, maar ik zal de wegengoden maar niet verzoeken.

Complimenten
Op hun website publiceert de ANWB o.a. de complimenten die ze krijgen. Daar zitten hele warme woorden tussen. Zoals van iemand die problemen met zijn motorfiets had. Hij schrijft: "Ik had problemen met de voorrem en heb de WW gebeld. Zeer snel verscheen de wegenwacht van de ANWB. Het was die krullebol, die elke maand een stukje in de Kampioen schrijft. Aardige man en hij werkt secuur." Waarvan acte. En nu maar hopen dat 'die krullebol' zijn complimentje leuk vond en niet achtervolgt wordt door zijn collega's met deze welgemeende geste. Tussen de hele lijst van hulde en complimenten stond er ook een oer-Hollandse tussen: "En waar kan ik de klachten kwijt?" Nou, niet op deze openbare website vermoedelijk, maar vast wel bij een klantenservice met wachtlijn ofzo.

Geschiedenis
In 1946 begon de Wegenwacht met haar (of moet ik in dit geval 'zijn' zeggen?) diensten. Dat deden ze door de inzet van maar liefst 7 !!! Harley Davidson motoren, die heel Nederland door sjeesden om mensen met autopech de helpende hand te bieden. Die 7 motorrijders konden de pechaanvraag van de ANWB-leden met gemak aan. Pas in 1960 kwam de eerste Wegenwacht auto met mobilofoon, de befaamde gele besteleend. Renaultjes vier volgden. Acht jaar later, in 1968, werden speciale telefooncellen langs de wegen gezet en uiteindelijk in 1971 kwamen de bekende praatpalen. De eerste praatpaal stond langs de route Hoevelaken-Zwolle. Tegenwoordig rijden er 900 Wegenwacht auto's rond. Zeven dagen per week, 24 uur per dag.

Meest opmerkelijke vraag
In de afgelopen historie van de ANWB is er natuurlijk ook de meest opmerkelijke vraag gesteld. De vraag kwam van een ouder echtpaar, die op vakantie naar Engeland wilden. Ze belden de ANWB met de volgende prangende vraag: "Wij hebben gehoord dat er in Engeland links gereden wordt. Klopt dat?" "Ja, dat klopt mevrouw". "Ohw...geldt dat dan ook voor toeristen?"












Geen opmerkingen:

Een reactie posten