dinsdag 14 augustus 2012

Tijdlijn

Op Facebook wordt er regelmatig aan gerommeld. De tijdlijn. Ik snap niet zoveel van al die technische hoogstandjes. Of laagstandjes, zo je wilt. En ik ben niet de enige ook, zo te lezen aan de reacties op Facebook. Hoewel medegebruikers er wellicht meer van snappen dan ik hoor. Alleen zijn zij het niet eens met de veranderingen die voor verbeteringen doorgaan. Ach ja, niet iedere verandering is ook daadwerkelijk een verbetering natuurlijk.

Krabbels
Ik vind het overigens wel geinig, om af en toe die tijdlijn eens te bekijken. Ik ben meestal blind voor de vernieuwde franje instellingen en heb vooral oog voor alles wat er inhoudelijk op staat. Ik ben sinds 2009 'lid' en sindsdien staat er wel het één en ander op mijn tijdlijn. Bij de meeste foto's en geuploade you tubes heb ik wel een 'oh ja' momentje. Want eerlijk is eerlijk, ik vergeet ook best veel van alle zin en vooral onzin die ik met de wereld via Facebook deel. Overigens heb ik niet de illusie dat mijn krabbels alleen onder vriendenogen komen. Ik bedoel: ik hoef maar iets te schrijven en ik krijg 'spontaan' allerlei aanbiedingen te zien in kantlijnen, die zijdelings op mijn uitroepingen slaan.

Sentimenteel
Ik word soms ook wel een beetje sentimenteel als ik mijn tijdlijn bekijk. Er gebeurt best veel in een mensenleven. En mijn Facebook deelname is pas vanaf 2009. Ikzelf ga al heel wat jaartjes langer mee, dus kan je nagaan. De meeste dingen zijn inmiddels wel aan mijn herinneringen onttrokken. Hoewel ik soms wel associaties heb en dan plotseling weer flarden van vroeger in mijn hersenpan zie. En dat haalt meestal dan wel weer andere dingen naar boven. Ik mijmer heel wat af als ik niet oppas.

Levenstrein
En het zet me ook wel aan het denken. Zo'n geforceerde tijdlijn. Ze zeggen wel eens dat sommige mensen vlak voor ze doodgaan hun hele leven als een trein aan zich voorbij zien glijden. Ook als een soort van tijdlijn zeg maar. Ik kan er niet over meepraten. Heb ook nog lang geen ambities die kant op. Maar wie wel?! Ik heb me alleen wel eens afgevraagd wat ik in míjn trein voorbij zou zien rijden. Hopelijk zijn het goede dingen. En herinner ik me niet de momenten dat ik stierlijk vervelend was, of erger nog, anderen op welke manier dan ook tekort heb gedaan. Want op het moment dat je die trein ziet, kan je daar natuurlijk niks meer mee.

Bijzonder
Als ik mijn tijdlijn van Facebook moet geloven, zie ik vooral veel bijdehante quotes. En bijzondere filmpjes. Dat zijn echter wel allemaal dingen die ik weliswaar heel leuk vind, maar bijna nooit zelf verzonnen heb. Die wetenschap geeft me toch ook een andere kijk op de tijdlijnen van anderen. Want uiteraard doe ik wel mee aan sneak views. De tijdlijn van een ander is minstens zo leuk, zo niet leuker als die van mijzelf. Voor zover ze me op hun tijdlijn toelaten dan. Want sommigen schijnen wèl heel goed te weten hoe de techniek van Facebook werkt. Maar waar ik er bij kan, krijg ik een kijkje achter de schermen in andermans of -vrouws leven. Soms verandert dat ook wel mijn mening over iemand. Want natuurlijk hebben we allemaal een mening over anderen. En zo'n tijdlijn heeft daar best invloed op. Bijvoorbeeld als je ziet wat een ander zegt leuk te vinden. Maar ... als ik dan weer terugkeer naar mijn eigen 'logboek', dan vertekent dat ook wel een beetje. Want wat je léuk vind, hoef je nog niet zelf te zijn. En wat ik bewonder bij een ander, hoeft mijzelf helemaal niet te passen. Kortom: tijdlijnen zijn soms erg krom. Want zo'n lijn zegt eigenlijk niet zoveel over je, maar kan wel vanalles suggereren. En het levert je van tijd tot tijd een heleboel spam op. Ook dat nog. Van aanbiedingen waar je helemaal niet op zit te wachten. En dan snap ik opeens het gemopper van mijn medefacebookers wel.

Snuffelen
En toch blijf ik op die tijdlijnen snuffelen en er aan meedoen. Ik ben er denk ik nieuwsgierig genoeg voor. Alleen realiseer ik me wel dat anderen dat ook bij mij doen. Ik zal het best uit kunnen zetten, maar, zoals gezegd, ben ik niet van de technische hoogstandjes. Bovendien stop ik mijn tijd liever in andere zaken dan het uitvogelen van de Facebooktechnieken. Dus zal ik minder onzin moeten posten denk ik. Hoewel de onzin het wel allemaal leuker maakt. Het gaat in het leven al genoeg over ernstige zaken. En af en toe is het onzinnige dan een aardige afwisseling. Zo'n tijdlijn mixt het aardig voor me. Bovendien kan ik nog eens teruglezen wat ik allemaal heb uitgekraamd. En kan ik nog eens terugzien wat ik ooit allemaal leuk vond. Alle van anderen overgenomen quotes en you tubejes.

Behalve mijn blogs dan. Die verzin ik wèl allemaal zelf...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten