vrijdag 30 maart 2012

Kanniewaarzijn

Als kind leed mijn zusje aan astmatische bronchitus. Daardoor was ze regelmatig ziek en binnenshuis. Op een dag in april stond ze met haar neus tegen de ruit gedrukt van de flat waarin wij woonden.

Rozenperk
We woonden op de begane grond en keken op de achterkant uit op een grasveld met rozenperk, dat onze flat van de volgende scheidde. Het rozenperk werd die dag geschoffeld en uitgeplozen, zodat de winter eruit verdween en het voorjaar haar gang kon gaan. Ze waren met drie man tegelijk aan het werk. Het was dan ook een best rozenperk. Als het bloeide, stond het vol dieprode rozen. En wij hadden de eer dat perk parallel aan ons terras te hebben.

Gat
Mijn zusje stond er naar te kijken. Totdat ze opeens op de ruit tikte en één van de mannen naar haar toe wenkte. Hij kwam naar het raam en ging, met de ruit er tussen, voor haar staan, zodat ze elkaar konden verstaan.  Mijn zusje wees met haar kleine vingertje naar de broek van de tuinman en zei met een doodernstig gezichtje: "Je hebt een gat in je broek!" De man inspecteerde van voor naar achter zijn broek, maar zag klaarblijkelijk niks. "Waar dan?", vroeg hij licht geschrokken. "1 april!!", grapte mijn zusje terug. De man ging hardop lachend weer aan zijn werk en mijn zusje stond er nog heel lang grinnikend naar te kijken. Sindsdien zwaaiden ze altijd naar elkaar als ze elkaar zagen.

1 april
Vanmorgen dacht ik toch werkelijk even dat het al 1 april was. Met een duf hoofd zat ik met mijn bakkie koffie bij te komen. Pad op schoot. Woordjes Feud gelegd en daarna het nieuws ff lezen. Zo doe ik dat iedere ochtend.

Rond 1 april staan er vaak onzin berichtjes in het nieuws. Van die fijne artikeltjes, waar massa's mensen op af komen, omdat hen iets gratis wordt beloofd als ze vroeg in de rij komen staan. Of dat er een popidool op doorreis even langs de markt van Lutjebroek komt waaien. Dat er koeien oranje gespoten zullen worden voor Koninginnedag en daar alvast mee proefgedraaid wordt, maar dat ze vrijwilligers tekort komen. Dat soort dingen.

Vanmorgen stond er:
'Hit in Top 100 gewoon te koop'. Artiesten en hun managers kopen op grote schaal hits in de Top 100. Voor een paar duizend euro verzekeren ze zich zo van een hoge notering. Het gaat vooral om Nederlandstalige zangers en zangeressen, die zo veel populairder en succesvoller lijken dat ze daadwerkelijk zijn. Het blijkt tegenwoordig mogelijk om met één druk op de knop zelfs een nummer 1-hit te scoren. De Top 100-singlelijst is dus een volslagen farce. Doordat artiesten hun eigen producten kopen, of dat door hun managers laten doen. Maar het 'mooiste' is dat het volkomen geaccepteerd lijkt te zijn in de artiestenwereld. Zo doen ze dat. Er is zelfs een woord voor: Chartmanipulatie.

"Nah..., dacht ik, kanniewaarzijn. Toch?? 1 april. Toch??"

Bezuinigingen
Even verderop stond een klein stukje over het overleg uit het Catshuis. Het lijkt ze te gaan lukken om het op een akkoordje te gooien. 1 Miljard bezuinigen op ontwikkelingshulp. "Nah... dacht ik weer. Dat gaan we toch niet echt doen?? Kanniewaarzijn. Toch??" Net als die demonstratie begin maart. Omdat er bedacht was te bezuinigen in het bijzondere onderwijs. 300 Miljoen. Bezuinigen. Op de zogenaamde rugzakkindjes. Kindjes die het al zo moeilijk hebben. En hun ouders erbij. Kindjes die het prima doen als er een ietsepietsie meer aandacht voor ze is. Waardoor ze wèl mee kunnen komen. Waardoor ze wèl een leuke jeugd hebben. Daar gaan we niet op bezuinigen. Toch?? Of waren de demonstranten daar niet voor op de been gekomen in de overvolle Arena? Was het eigenlijk omdat er door die bezuiniging ook 5.000 banen op de tocht kwamen? Werd er daarom zo fel geprotesteerd?

Bovenaan de nieuwspagina stond toch echt dat het vandaag 30 maart is. En geen 1 april. En morgen is het zelfs eerst nog 31 maart. 1 april is nog ver te zoeken. Maar de 1 aprilgrappen staan al volop in de krant. Toch??

Soap
Ik heb het er wel eens met mijn nicht over. Het echte leven slaat werkelijk alles. Als je wat er zoal gebeurt in een script zou zetten, zou geen enkele producer er in geloven. Slechte soap. Kijkt geen hond naar. Maar het echte leven ís soms misschien ook wel een slechte soap. In elk geval gebeuren er onwerkelijke dingen, die je zelf niet zou kunnen verzinnen. Ik beschrijf ze dan ook alleen maar. Omdat het géén 1 april grappen zijn. Ze zijn echt ...

2 opmerkingen:

  1. Tja, 1 april of niet, het leven is voor veel mensen geen grap. Gelukkig kunnen we er wel grappen over maken.
    Ik begrijp ook niet veel van de manier van bezuinigen, maar hoe het dan wel moet? Geen idee.
    Hoe dan ook, laat 1 april maar komen, met of zonder grappen, een beetje zonnig graag :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, laat 1 april maar komen, zonnig en warm.
    Dat zou ik gaaf vinden op mijn verjaardag. En ook dat is geen grap!

    BeantwoordenVerwijderen